FIFA – alkoholhetsare av rang i en värld av ryggradslösa fotbollsklubbar

Så är då Fotbolls-VM igång igen. Detta underbara fenomen som vart fjärde år får världen att stanna upp och vuxna människor att tappa vett och etikett i TV-sofforna samtidigt som vi konsumerar chips och läsk i stora mängder.

Det är även en storhetstid för alkoholindustrin. Fotbolls-VM är ett sånt tillfälle, då enskilda företag faktiskt kan kontrollera länders lagstiftning. är det inte häftigt?!

Det hade kunnat vara rätt så häftigt, om dom hade använt denna makt till att göra nånting gott. Men då alkoholindustrin till stor del inte ens kan stava till ansvar, så sker inte så. Redan idag så sponsrar alkoholindustrin (Heineken) även Champions League.
Dock har ingen förklarat kopplingen mellan alkohol och idrott. Tvärtom är alkohol bland det värsta du kan konsumera som aktiv idrottare eller träningsperson, då det påverkar återhämtning, muskeluppbyggnad och andra kroppsliga faktorer.

Brasilien har sedan 2003 haft alkoholförbud på fotbollsarenorna, för att stävja läktarvåldet (nånting vi borde även göra i Sverige, enligt mig). Detta förbud har haft en drastisk minskning i de flesta fall av ingripnaden etc i samband med fotbollsmatcher.

Detta är något som lyfts i bland annat Accent1 och i Aftonbladet2 i Sverige, och internationellt av CNN3 och Tampa Bay News-äga Politifact.com4

Enter: FIFA.

Då FIFA:s representanter är en grupp människor som förutom att vara urusla affärsmän  och inte kan skaffa riktiga sponsorer, så bryr dom sig inte om andra människors tankar och värden alls. Utöver detta så kommer Budweiser och alkoholindustrin med i paketet. Budweiser har avtal fram till 2022, då VM spelas i Qatar ett land som är ännu striktare gällande alkohol. Dessutom så är ett av villkoren att sponsorerna inte ska behöva betala någon skatt under VM-perioden. Vilket, i Brasiliens fall, medför att de förlorar skatteintäkter på 312 miljoner pund.5

FIFA har blivit till alkoholindustrins slavar, och har ingen egen tanke utan kommer med urkorkade kommentarer som:

Alkoholdrycker är en del av fotbollsVM och så ska det vara. Ursäkta om jag låter lite arrogant, men det är bara inte förhandlingsbart.

– FIFA:s generalsekreterare Jerome Valcke (2012,vid besök i Brasilien)

Maktfullkomligheten är total. ”Vi skiter i era lagar, vi har en sponsor som vi måste hålla glad. Om vi förstör människor och länder på vägen, so be it”.

FIFA vill ha in mycket pengar, och då alkoholindustrin har mycket pengar (i Sverige lägger man ner 1 miljard,  dvs 3 miljoner om DAGEN i alkoholreklam) så kan alkoholindustrin lägga in mer pengar än många andra.
MEN: Alkohol och idrott hör inte ihop. Alkohol och fotboll hör inte ihop. Likväl så har en alkoholindustri och deras anhang med tokliberaler som vill (och på riktigt tror) att alkoholindustrin kan ta ansvar, trots bevis dagligen att dom inte gör och många gånger struntar i ansvaret av sina produkters effekter och konsekvenser. Att tro alkoholindustrin tar ansvar, är lika smart som att lämna dörren till hönsen öppen och sätta vargen på vakt utanför hönsboden. Har du tur, så är vargen vegeterian men oftast inte.

En studie genomförd av WHO i bl.a. Brasilien visar att 46 procent av våldet är alkoholrelaterat. Studien visar också att skador i samband med våldsbrott ökar om alkohol finns med i bilden. Forskning från olika delar av världen visar att alkoholreklam, t. ex. i samband med idrottsevenemang, orsakar tidigare alkoholdebut bland unga och en ökad konsumtion bland dem som redan dricker.6

British Medical journal går så långt att dom frågar sig om det är en fotbollsfest eller alkoholfest i artikeln ”World Cup 2014: festival of football or alcohol?”7

2009 gick Carlsberg ut med att ett VM är värt ca 21 miljoner pints öl bara i Storbritannien. Och det är i ett land. Tänk då när dessa företag får möjlighet att påverka lagar och styra politiken, vilka vinster de får av detta. Vinster som du får betala då ditt land inte klarar av att fokusera på det som är viktigt, att ta hand om medborgarna och säkerställa deras bästa framför enskilda företag.

Vem betalar detta? Det gör de stackars länder som får anordna VM. Brasilien har på förhand fått oerhört mycket kritik för att man fokuserar på att bygga megaarenor, när befolkningen inför och under VM dagligen demonstrerar emot VM då pengarna kunde använts till sjukhus, utbildning och andra sociala reformer för att få människor på fötter.

VM har gått från att vara ett vackert evenemang om broderskap genom sport, till att vara en pengamaskin för potentiellt korrupta FIFA-politiker (Senast så vägrade FIFA-delegaten Beckenbauer samarbeta gällande en korruptionsanklagelse mot FIFA gällande Qatar-VM 2022) och ansvarslösa företag med endast vinst i sina tankar. Offren blir värdlandets invånare, som får bära tyngden av ökade klyftor i samhället och ökade folkhälsokostnader.

Det behövs att fotbollsklubbar och fotbollsprofiler tar avstånd, och tar sin del av ansvaret i den stora fotbollsfamiljen dom alltid pratar om att tillhöra. Fotbollsklubbarna är pinsamt dåliga och direkt usla på att ta krafttag. Tvärtom så mottar man gärna sponsring av alkoholföretag, man tar fram eget alkoholsortiment och supporterklubbar gnäller över att dom inte får förstöra andras tågresor när dom reser på bortamatch.

BajenFans140130_edited

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alkohol har INGEN funktion i sportsammanhang, ändå våra barn blir bombaderade med alkoholreklam två gånger per minut av att se en fotbollsmatch på TV idag. Endast två klubbar i Storbritannien, Hull och Cardiff, är inte sponsrade av alkoholindustrin. Största sponsorn är Carlsberg som sponsrar hela ligan och dessutom sponsrar nio av klubbarna som spelar i Premier League. Är det verkligen rätt att dessa företag kommer undan med denna tokoffensiv med sina bedrägliga produkter, när vi vet att alkoholreklam sänker debutnivån gällande alkoholkonsumtion?

Nej, fotbollsindustrin måste rädda sig själv, men det krävs att gräsrötterna, de på insidan gör det. Det krävs att någon sätter ner foten. En individ som gjort det hårt är Henrik Larsson, efter den tragiska dödsmisshandeln i Helsingborg där han lyfte tanken att krogarna skall stänga matchdagar.8

– Jag åkte i dag genom stan för att hämta min son på träningsläger, kvart i tio står där hur många djurgårdssupportrar som helst och väntar på att pubarna ska öppna. Ska vi öppna pubarna när det är sådana här matcher eller ska vi skita i det i stället?

DET är ett steg i rätt riktning, inte att fotbollen och annan idrott kidnappas av samvetslösa företag som endast tänker i kvartal.

Att tro att industrin tar ansvar, är mer än lovligt dumt.

  1. http://www.accentmagasin.se/politik/alkoholkonflikt-delar-brasilien/ []
  2. http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/article14237640.ab []
  3. http://edition.cnn.com/2012/01/19/sport/football/football-brazil-alcohol-fifa/index.html []
  4. http://www.politifact.com/punditfact/statements/2014/jun/11/john-oliver/john-oliver-says-fifa-pressured-brazil-lifting-its/ []
  5. http://www.accentmagasin.se/politik/alkoholindustrin-vinnare-i-fotbolls-vm/ []
  6. http://www.bistand.iogt.se/sv/Artiklar/FIFA-tvingar-pa-Brasilien-ol-under-VM1/ []
  7. http://www.bmj.com/content/348/bmj.g3772 []
  8. http://www.accentmagasin.se/politik/henrik-larsson-stang-krogarna-innan-matcherna/ []

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>