Alkoholindustrin vill marknadsföra alkohol till ungdomar

För några veckor sedan var jag på IQ:s seminarium om hur alkohol skildras i sociala medier. Det var ett intressant seminarium på många sätt. Inte helt oväntat har IQ:s undersökning visat att alkohol exponeras mycket i sociala medier, och då framför allt i positiva ordalag. Jag reagerade dock på en annan sak.

På plats fanns bloggerskan Josefin Dahlberg, 24 år. Hon sa en (förvisso inte helt oväntad) sak som verkligen fick mig att reagera. Hon berättade att hon då och då får bud tillsänt sig med alkohol, exempelvis en fin fruktkorg med en exklusive vinflaska. När Josefin får dessa alkoholdrycker tillsänt sig så noterar hon ofta att andra bloggare publicerar bilder på de aktuella märkena, det är alltså inte bara hon som får gåvorna. För egen del har hon valt att inte dricka alkohol och exponerar därmed inte heller alkoholdryckerna på sin blogg.

För mig är det uppenbart att avsändarens syfte med att skicka alkoholdrycker till kända bloggare är att få dessa publicerade på bloggarna, alltså en form av alkoholreklam. Det är förbjudet att göra alkoholreklam riktat till människor under 25 år. Jag har genom åren suttit på massor av möten och seminarium där företrädare för alkoholindustrin bedyrar att de absolut inte vill rikta sin marknadsföring mot den målgruppen.

Alkoholindustrin har alltid tagit de möjligheter dom hittat för att kunna marknadsföra alkohol. De har alltid tagit små steg över gränsen för vad som är lagligt eller rimligt. Nu gör dom det igen!

Att skicka alkoholprodukter till en känd bloggare som är 24 år gammal kan inte tolkas på annat sätt än att alkoholföretag vill runda lagen och kunna göra reklam för sina produkter, riktat till ungdomar och unga vuxna. Det skadar åter igen alkoholföretagens trovärdighet.

Jag är osäker på hur detta kan regleras politiskt. Vi kan inte förbjuda alkoholexponering i redaktionellt material. Kanske är detta redan att betrakta som förtäckt alkoholreklam, i så fall är det redan olagligt. Det är upp till juristerna att se över dom lösningarna.

Jag har dock ett viktigt medskick till politiker: LITA INTE PÅ ALKOHOLFÖRETAGEN!

/Oskar Jalkevik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>