Starkt stöd för Systembolagets monopol

Systembolaget är populärare än nånsin enligt siffror som Systembolaget presenterade häromveckan och som tagits fram av TNS Sifo. Enligt undersökningen är 75% av befolkningen för att behålla detaljhandelsmonopolet för försäljning av alkohol. Bland politiker är stödet ännu starkare. Inget parti går ut med att de vill avskaffa monopolet, även om tankarna om ”gårdsförsäljning” ju i praktiken innebär att det öppnas en ny försäljningskanal.

Aftonbladet har låtit 600 riksdagskandidater med stor chans att komma in i riksdagen, från partier som idag sitter i riksdagen samt Feministiskt initiativ, genomföra deras valkompass och svara på några snabbfrågor.1 En av dessa snabbfrågor lyder ”Ska försäljning av starköl, vin och sprit i livsmedelsbutiker tillåtas?”. Av de kandidater som har svarat så har ca 85% svarat nej. Skillnaden mellan partierna är emellertid stor. Bland Vänsterpartiets kandidater svarar samtliga nej, medan varannan moderat, 49 st, svarar ja. Även om Moderaterna som parti numera säger sig värna monopolet så vill många moderater avskaffa det. Denna splittring uppmärksammades också inför EU-valet, när partiets toppnamn Gunnar Hökmark berättade att han var emot monopolet.

En intressant aspekt utöver partitillhörighet är att två tredjedelar av de som svarat ja är män. Att män är mer alkoholliberala än kvinnor tycks alltså stämma bland riksdagskandidaterna.

Frågan som Aftonbladet ställer fångar naturligtvis inte alla nyanser som finns i denna fråga och som kanske egentligen är mer intressanta. Frågan om så kallad gårdsförsäljning hamnar till exempel utanför, men är en fråga som framförallt Centerpartiet vurmar för. Centerpartisten Emil Källström uttrycker det tydligt i sin kommentar till frågan. Han svarar nej, men skriver ”Jag anser att gårdsförsäljning ska tillåtas, som innebär att producenter av alkoholhaltiga drycker får sälja direkt till kund i liten skala.” Gårdsförsäljning innebär ett åsidosättande av monopolet efter som andra aktörer tillåts bedriva detaljhandel med alkohol. Om hur gårdsförsäljning dessutom är ett hot mot den restriktiva alkoholpolitiken i stort har Andreas skrivit om tidigare här på Alkoholpolitik.se.

En annan nyans som missas är huruvida man vill ta bort monopolet helt eller vill ha kvar t.ex. spritförsäljning på Systembolaget. Vissa kandidater har i sina kommentarer specificerat att de endast avser öl och vin, att de vill ha ett system med licensierade butiker, etc.

Mest innovativa svar står nog socialdemokraten Kenneth G Forslund som kommenterar såhär: ”Jag tycker att Systembolaget ska ha möjlighet att driva butik inne i livsmedelsbutiker. På ett sätt som inte hotar Systembolagets monopol.” Ett förslag som när man tänker på det egentligen inte borde vara särskilt populärt i något läger. Det blir ökad tillgänglighet, vilket är problematiskt ur alkoholpolitisk synpunkt, samtidigt som det inte öppnar upp för nya aktörer vilket monopolmotståndarna brukar lyfta fram som ett viktigt argument.

Stödet för Systembolagets monopol är alltså väldigt starkt både bland allmänheten och riksdagskandidaterna.

Så här många svarade ja fördelat på samtliga partier:
V: 0%
F!: 3,6%
S: 0,6%
Mp: 1,6%
C: 12,5%
Fp: 21,3%
Kd: 5,1%
M: 50%
Sd: 32,7%

Här är hela listan på de kandidater som svarat ja, och alltså vill avskaffa Systembolagets monopol.

Niklas Christerson

  1. http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/riksdag/Kandidaterna/ []

2 reaktion på “Starkt stöd för Systembolagets monopol

Lämna ett svar till Viki Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>