Skall vi äntligen slippa alkoholreklam i TV?

Det förefaller som alkoholreklamen kan vara på väg bort från TV.1

Enligt Dagens Media så skall Konsumentverket ta kontakt med EU-kommissionen, och försöka stänga ner alkoholreklamen som kommer från de strategiskt placerade TV3,TV6 och Kanal 5. Strategiskt placerade att bryta mot svensk lag, alltså.

Det kommer inte ta lång tid innan det skriks om att det är ”odemokratiskt”, det är ”förmynderi”. Det alkoholhetsarna missar är att det faktiskt är olagligt med alkoholreklam i TV-rutan på svensk mark.

7e kapitlet, 3e paragrafen Alkohollagen:

Vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter får inte kommersiella annonser i ljudradioprogram, tv-program eller beställ-tv användas. Det gäller även sådana tv-sändningar över satellit som omfattas av radio- och tv-lagen (2010:696)2

 

Kort och gott, TV-reklam för alkohol är olaglig i Sverige. Bara för att Storbritannien anser det ok, så skall inte brittisk lag gälla i Sverige. Detta är ett naturligt utslag av arbete att uppehålla lagen, en lag som dessa mediabolag haft chansen att följ med aktvit valt att ignorera, för profitens skull.Än en gång så går vinst före hälsa och förnuft för dessa företag.

Idag när alkoholreklamen skenar och det görs miljardinvesteringar bara i sverige vad gäller reklam, så är detta verkligen ett steg i rätt riktning. Det finns ingen garanti att man bara når ut till 25+ när man gör TV-reklam. Mediaspill är alldeles för troligt och det behövs styras upp. Nu vill alkoholföretagen marknadsföra så långt ner i åldrarna dom kan, och därför passar TV-reklam bra. Där kan man måla upp fantasivärldar och tidigt locka in ungdomar att bruka deras varor med häftiga filmer om fantastiska äventyr.

Reklamen är ofta riktigt snyggt gjord, och som gammal reklamare kan jag uppskatta hantverket vad gäller produktionen. Men bara för att det är snyggt, så är det inte rätt eller ofarligt med deras produkter. Det är alldeles för stor risk att barn och ungdomar under 25 blir exponerade för denna reklm och det är olagligt och oansvarigt. Den största ökningen för några år sedan var just alkoholrekam i TV, enligt CAN3:

Samtidigt visar Sifos reklammätningar att det är i TV som över hälften av alkoholbranschens reklam visas.

 

Alkoholindustrin (Svenska bryggeriföreningen tillsammans med Sprit & Vinleverantörsföreningen med bland andra spritgiganten Diageo bland medlemmarna) har till råga på allt nu satt upp en egen granskningsman, vilket kan anses som ett steg i rätt riktning. Men det är ungefär som att låta en varg vakta fårahagen: det finns ett fasad, och under ytan finns det andra motiv. Varför i hela friden skulle dessa företag som gärna ignorerar lagar, helt plötsligt försöka begränsa sin egna försäljning?4

Nej, initiativ från alkoholindustrin är inte att lita på fullt ut, och som tur är så har konsumentverket tagit på sig att driva frågan vidare efter förarbete av IOGT-NTO. Man kan bara hoppas att EU har förnuft i denna frågan och hindrar svenska företag från att bryta mot svensk lag.

/Andreas

  1. http://www.dagensmedia.se/nyheter/kampanjer/article3856365.ece []
  2. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Alkohollag-20101622_sfs-2010-1622/#K7 []
  3. http://www.can.se/sv/Tidskriften-AoN/Alkoholreklam/Alkoholreklamen-har-okat-med-127-procent-pa-tre-ar/ []
  4. http://www.dn.se/ekonomi/alkoholreklam-okar-kraftigt-1/ []

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>