Alkoholreklamen är överallt

Alkoholreklam

Alkoholreklam

Förra veckan promenerade jag förbi en av stadens skidskobanor, Zinkensdamm. När den här bilden tas verkar det vara allmänhetens åkning och det är många barn som är där och åker skridskor. Vid entrén till området ser jag den här skylten. Rent formellt kanske man kan tycka att detta inte är alkoholreklam eftersom att texten ”alkoholfri” finns i mitten. Reklamen kan alltså syfta till att målgruppen ska lockas att dricka mer av den alkoholfria ölen från detta varumärke. Så enkelt är det dock sällan.

För många år sedan fick Norrlands Guld pris för sin lyckade reklamkampanj för att sitt öl klass 1. Detta var på den tiden som alkoholreklam var helt förbjudet i Sverige. Några från UNF försökte ta reda på mer om den där ölen och det visade sig att det fanns 48 burkar av det aktuella ölet i klass 1. Däremot fanns det förstås mycket mer av samma varumärke i högre alkoholstyrka.

Reklam handlar om att bygga varumärke. Den här reklamen, som de skridskoåkande barnen exponeras för, ökar förstås intresset dels för det aktuella varumärket, oavsett alkoholstyrka, men också det generella intresset för öl.

Alkoholreklam borde förbjudas helt, en gång för alla!

/Oskar Jalkevik

Precis innan detta blogginlägg ska publiceras så dyker den här reklamen upp på min Facebook. Nu finns troligtvis en större upplaga av Norrlands Guld alkoholfritt. Men även om ordet ”alkoholfri” finns med, så är detta i allra högsta grad att betrakta som alkoholreklam.

norrlands guld

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>