Dags för neutrala förpackningar?

En produkts utseende är när det gäller många typer av produkter en viktig marknadsföringskanal. Produktens utseende kan bidra till att skapa intresse för produkten, göra produkten attraktiv och påverka konsumenten i butik att välja just den produkten från hyllan.

Detta är ett aktuellt ämne på tobaksområdet där regler kring detta diskuteras för att motverka marknadsföringen av tobak och ungdomars intresse för tobaksvaror. Australien var först ut med att införa neutrala tobakspaket. De är enfärgade, innehåller namnet på märket med liten text och är täckta av varningstext och varningsbild. Nu diskuteras liknande åtgärder i en rad länder och har även diskuterats i samband med det nu aktuella förslaget till nytt tobaksdirektiv i EU.

Alkohol är en annan vara där utseendet ofta ges stor betydelse med designade flaskor och  snygga etiketter. Samtidigt är alkohol den tredje vanligaste orsaken bakom sjukdom och för tidig död i Europa. Så varför inte lära av tobakspreventionen? Aktuella förslag på tobaksområdet borde även väcka intresse för den som vill minska alkoholens effekter.

Neutrala flaskor, enkla etiketter, varningstexter och eventuellt varningsbilder. Varför inte?

Här är en brittisk video om barns syn på cigarettpaket. Rimligen kan alkoholflaskorna ha samma lockande effekt.

/Niklas Christerson

En reaktion på “Dags för neutrala förpackningar?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>