Unga vill ha det som på riktigt

Igår hörde jag en nyhet om alkoholservering i samband med studentbal på en gymnasieskola i Östersund. Intervjun belyser på ett nästan övertydligt sätt hur alkoholkulturen befästs och förmedlas vidare till de unga. Enligt en skolledare vill de unga ”ha det som på riktigt, som de vuxna har det” och därför måste man skåla i riktig champagne och dricka alkohol. Att det finns vuxna som inte dricker alkohol eller skålar i alkoholfritt bubbel är inte på riktigt, enligt Jämtlands gymnasieförbund.

Skolan har ett viktigt drogförebyggande uppdrag som tyvärr inte alltid tas på allvar. ANT-undervisning är en del, som man kan diskutera hur den fungerar, men en annan del är att skolan ofta möjliggör och ibland, som i det här fallet, till och med marknadsför alkoholkonsumtion.

Skolans verksamhet ska vara trygg, drogfri och öppen för alla. Skolan ska inte utgå från att alla elever dricker eller kommer att börja dricka alkohol. Med dagens kultur är det säkerligen fallet, men med tanke på alla negativa effekter med alkohol är det inget som skolan bör bidra till utan tvärtom förebygga genom att framhålla möjligheten och fördelarna med drogfrihet. Bland eleverna finns de som inte dricker alkohol, de som redan har ett ett problematiskt alkoholdrickande och de som förknippar alkohol med obehag. Just i samband med student och skolavslutning blir förväntningarna om alkoholkonsumtion ännu starkare och skolans roll kan knappast vara att förstärka denna press. Alla som har upplevt studentfirande och skolavslutningar förstår att det inte är MER alkohol som behövs i dessa sammanhang.

Skolan bör agera aktivt för en minskad alkoholkonsumtion bland unga. I det ligger naturligtvis att all skolverksamhet ska vara drogfri och utbildningen bör ha ett normkritiskt perspektiv. Detta borde vara en självklarhet. Nästa steg är att skolan inte bör vara passiv i förhållande till den verksamhet skolan inte ansvarar för, men som möjliggörs av skolan. Det är alltför vanligt att skolledare skyller på att det är elever som är ansvariga för nollningar, lussevakor och skolavslutningsfester. För det är enklast så. Att inte ta ansvar.

Ofta är det emellertid så att skolan tillåter att elever planerar dessa aktiviteter på skoltid, att skoltid används för att marknadsföra festerna, affischer sätts upp på skolan, eleverna får ledigt eller sovmorgon dagen efter eller på andra sätt möjliggör verksamheten. Ibland används till och med skolans lokaler för dessa ändamål. Skolan kan naturligtvis inte förhindra allt och föräldrarna har det yttersta ansvaret, men skolan kan göra väldigt mycket för att motverka supande ungdomar. Gärna i samarbete med föräldrarna.

/Niklas Christerson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>