Helt avdramatiserat

Att avdramatisera alkohol är ett argument som ofta används av föräldrar som bjuder sina barn på alkohol. Det är något som Systembolaget tagit fasta på i sin senaste reklamkampanj som alla utgår från att avdramatisera alkohol faktiskt inte funkar. De barn som blir bjudna på alkohol hemma väljer att dricka mer alkohol än de som inte får alkohol hemma.

Filmerna är gjorda med humor och jag gissar att tanken är att budskapet lättare når målgruppen om den först får sin uppfattning bekräftad för att sedan med en humoristisk knorr får veta att ”Så här funkar det nästan aldrig”. Jag tror att det är klokt och tycker att filmerna är ganska roliga.

Systembolaget har som en del av sitt uppdrag att ägna sig åt upplysning om alkohol, men ska man vara kritisk kan man förstås fråga sig vilken nytta den här typen av filmer har. Forskningen visar generellt att annonskampanjer och liknande har mycket liten faktisk effekt på alkoholkonsumtionen. Därför bör vi vara kritiska när vi hör att upplysning och kampanjer kan ersätta mer effektiva alkoholpolitiska instrument såsom monopol eller hög alkoholskatt. Det betyder däremot inte att kampanjer i sig är fel. Kampanjer välanpassade för en målgrupp kombinerat med åtgärder som påverkar tillgängligheten kan vara nytta. Just föräldrar är också en viktig målgrupp och en målgrupp som visat sig ha betydelse. Om just annonskampanjer riktade till föräldrar är mer effektiva låter jag vara osagt, men åtminstone har andra förebyggande projekt som handlar om att påverka föräldrarnas attityder till sitt eget och sina barns alkoholdrickande visat sig ha mer effekt än t ex ANT-undervisning i skolan.

Detta är också uppenbart en grupp som behöver nås av information. Samtidigt som vi vet att de som får alkohol hemma dricker mer så uppger var tredje 15-åring att de har fått smaka alkohol hemma. Det är inte heller ovanligt att föräldrar köper ut alkohol till sina tonåringar. Så visst är det viktigt att på olika sätt försöka påverka föräldrarna. Om föräldrar i stället för att möjliggöra motverkar alkoholdrickande bland unga är mycket vunnet.

Här är en av filmerna:

Övriga tre filmer kan ses på Systembolagets youtube-kanal.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>