Sponsring – ett sätt för alkoholindustrin att nå unga

Numera är det tillåtet med reklam för alkohol i Sverige, men en begränsning är att alkoholreklam inte får rikta sig särskilt till personer under 25 år. Att avgöra om detta är fallet är nog i många fall inte alldeles enkelt. En speciell typ av marknadsföring är alkoholindustrins sponsring. Denna fråga aktualiserades inför Valborg då ett stort bryggeri sponsrar en årlig cortége som arrangeras av studenterna på Chalmers. Även om cortégen i sig sedan ganska länge är alkoholfri så sker det uppenbarligen mycket festande runt omkring och bryggeriets logga är tydligt närvarande i cortégen. Väldigt många studenter är under 25 år, så alkoholproducenten når i det här fallet många unga människor.

Sponsringen kritiserades av Svenska läkarsällskapets ordförande Peter Friberg och IOGT-NTO:s ordförande Anna Carlstedt. Dessutom genomförde Göteborgs-Posten en granskning av alkoholkulturen vid Chalmers och fann ett hejdlöst supande som flera gånger fått allvarliga följder. Kritiken fick faktiskt effekt. Bryggeriet vill helst inte förknippas med det supande och de problem som deras drycker faktiskt leder till. Tyvärr verkar inte Chalmers beredda att ta till sig kritiken och fundera mer över valet av samarbetspartners i framtiden.1

Cortégen i Göteborg är inte det enda exemplet på hur alkoholindustrin använder sponsring för att nå unga människor. För några veckor sedan presenterade IQ en undersökning av svenska festivaler som visade att 1 av 4 sponsrades av alkoholindustrin. Extra anmärkningsvärt i sammanhanget är att alkoholindustrin särskilt aktivt sponsrar de festivaler som riktar sig främst till personer under 25 år. Bland dessa sponsras hela 43% av alkoholindustrin. Många festivaler har dessutom en hel del besökare som är under 18 år.

Alkoholindustrin hävdar ofta själva att de inte vill uppmuntra unga att dricka alkohol, men det är naturligtvis ingen slump att alkoholindustrin syns i sammanhang där de särskilt når unga människor. Unga är antagligen extra mottagliga för alkoholreklam, både när det gäller att skapa en alkoholkonsumerande livsstil och när det gäller att etablera ett visst varumärke. De dryckesvanor som grundläggs i unga påverkar alkoholkonsumtionen hela livet. Det vet förstås alkoholindustrin. De tjänar mycket pengar på att unga förknippar fest med alkohol.

/Niklas Christerson

  1. Chalmers och dess studentkår verkar för övrigt ha mycket mer att fundera på kring sitt förhållande till alkohol []

En reaktion på “Sponsring – ett sätt för alkoholindustrin att nå unga

  1. I do not see many comments here, it means you have low visitors. I know how to make your site go viral. If you want to know simply search in google for:
    Kimting’s Method To Go Viral

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>