Alkoholnormen – den blöta filten

I veckan blev man än en gång påmind om hur alkoholen sprider sig mer och mer i samhället:

”Lean Machine” ska göra att återhämtningen efter träningen blir ”socialt rolig”, menar företaget.
-Aftonbladet,

Så träning är inte socialt roligt utan alkohol, är det underförstått från företaget. För min egen del så förstår jag inte detta alkoholberoende, att alkoholen måste vara överallt hela tiden. Alkohol ÄR ett gift för kroppen, punkt slut. Din bakfylla är inte bevis på en bra kväll, det är din kropp som arbetar med att återhämta sig.1

Nu kommer alkoholförespråkare mena att ”men volymprocenten är ju så liten” och ”undersökningar visar att alkohol efter träning ger snabbare återhämtning”.
Det dom vägrar se är hur gränsen hela tiden flyttas, till alkoholindustrins fördel och till nackdel för konsumenternas hälsa. Det är gammal hederlig förskjutning av den accepterade normen, så kallad normalisering. Förr kunde vi inte tänka oss alkohol i någon annan produkt än just alkoholdrycker som vin och öl. Idag finns det alkoglass med 3,2 procent i USA, så kallad Frozen Pints. I Kina finns det Hello Kitty-öl. Bryggare här i Sverige lanserade ett speciellt öl att konsumera när man äter semla. I somras i Växjö kunde man på en lokal restaurang köpa fruitshakes med vodka i!

vodka_dryckNormen och gränsen för vad som är ”ok” flyttas hela tiden. Det blir inte bättre av en lättimponerad mediakår som hyllar alkoglass som ”den största njutningen nånsin” och annan galen jargong. Hela tiden glöms konsekvenser och kostnader för samhället bort. Ju längre vi puttar normen, desto större kostnader för samhället och personerna i detta samhälle.

En förskola hade ”afterwork”, där föräldrarna kunde sitta och prata på fredag eftermiddag med ett glas vin, innan dom gick hem. Låt gå för valfrihet, men vad statuerar man för exempel för barnen?
Alla föräldrakampanjer att dom skall vänta, är inget annat än hyckleri när mamma och pappa inte kan gå till dagis utan att dricka.

I Stockholm var det situationer på några skolor, då föräldrarna ville dricka alkohol på sina barns disko på fredagskvällen. Man klarade sig alltså inte utan alkohol några få timmar, utan var tvungen dricka  inför barnen på DERAS evenemang.2

Nu försöker alltså det normaliseras att vi skall konsumera alkohol i barnens utrymmen också. Det är helt uppåt väggarna. Barnen skall inte utsättas för alkohol, punkt. Barn och ungdomar som ser en fotbollsmatch idag, utsätts för alkoholreklam två gånger i minuten. En vanlig TV-match! Industrin finner nya vägar, och sponsrar man inte Champions League så sponsrar man klubbar, såsom AIK och Åbro till exempel. Det är så stort fenomen, så Aftonbladet gjorde en artikelserie på det.3

Alkoholen tillåts ta allt mer plats. Nu börjar äntligen politiker inse detta och uppdaterar alkoholpolicys och tar beslut för att få bort alkoholen från politiken. Det är en lång väg kvar, och vi har sett politiker som gått i fällan många gånger. Alkoholens konsekvenser drabbar många, och ingen är säker. Alkoholnormen breder ut sig och lägger sig som en blöt filt över samhället.

Därför behövs det att man tar tag i frågan, och vågar kräva alkoholfritt. Som förälder, som supporter, som politiskt aktiv, som vuxen, som medmänniska. Man måste våga för att vinna, och man måste våga utmana alkoholnormen för att börja putta den tillbaka.

/ Andreas Ek-Sarfraz

  1. http://iform.se/kost/kost-och-halsa/sa-paverkas-kroppen-av-alkohol []
  2. http://www.metro.se/kolumner/foraldrar-kan-noja-sig-med-kaffe/EVHlkf!GnX1ASWjd9nBI/ []
  3. http://iogt.se/wp-content/uploads/särtryck-från-aftonbladet.pdf []

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>