Systembolaget – så mycket mer än åldersgränser

Under början av våren var jag med en grupp på studiebesök på Systembolaget. Vi var inte där för att lära oss mer om deras drycker utan om hur de ser på sin roll i samhället och hur de förhåller sig till sitt uppdrag att värna folkhälsa.

Alla vet redan att Systembolaget har en åldersgräns på 20 år och att de är duktiga på att hålla åldersgränsen. De har begränsade öppettider och har inte samma butikstäthet som matvarukedjorna och bensinmackarna. Utöver detta så jobbar Systembolaget med alkoholfrågan på så många fler sätt.

Ni vet när vi besöker en livsmedelsbutik så är butiken uppbyggd så att vi ska köpa så mycket som möjligt. För att köpa mjölk, som är en av de vanligaste varorna, så måste vi gå genom hela butiken förbi massor av andra snyggt exponerade varor som vi ska bli sugna på. När vi närmar oss kassan i slutet av vår shoppingtur exponeras vi för godis. Många av oss plockar på oss någon av de varor som exponeras i kassan.

Systembolaget gör tvärt om, med undantag för en produkt. Istället för att sälja mycket alkohol så eftersträvar Systembolaget en exponering som ska inte ska locka till en ökad alkoholkonsumtion. På de bästa platserna i butikerna, gavlarna och precis vid kassan, så exponeras enbart alkoholfria drycker som en påminnelse om att köpa alkoholfritt ifall det kommer några på festen som inte vill dricka alkohol.

Systembolaget säljer inte alkohol till personer som är alkoholpåverkade eller när det finns misstanke om att alkoholen ska langas vidare. Personalen får fortlöpande information och utbildning om Systembolagets alkoholpolitiska uppdrag. Bolaget informerar om alkohol på olika sätt, exempelvis med reklamfilmer där vuxna uppmanas att inte langa alkohol till minderåriga.

Detta är ett axplock av insatser som Systembolaget gör för att inte bidra till en ökad alkoholkonsumtion. Samtidigt sker ett arbete med att göra Systembolaget så tillgängligt som möjligt och tillhandahålla god service. Det finns en regel som säger att de tre närmaste Systembolagsbutikerna ska ha lokalproducerade varor inne i sitt sortiment. Den som bedriver småskalig gårdsproduktion av alkoholdrycker kan alltså vara säker på att varorna säljs i de tre närmast belägna Systembolagsbutikerna, god tillgänglighet för kunden. Systembolaget har för övrigt ett nöjd kund index på 82 % vilket får anses vara ett bra resultat. Servicearbetet utvecklas hela tiden.

Det är förstås omöjligt att veta exakt hur mycket högre alkoholkonsumtionen skulle vara utan Systembolaget men det är ändå uppenbart att alla insatser de gör, utöver att vara noggranna med åldersgränsen, gör att alkoholkonsumtionen hålls nere istället för att ökar. Den som vill köpa stora mängder alkoholstarka drycker kan göra det men butikerna är inte uppbyggda på ett sådant sätt att de lockar till ökad konsumtion. Den försiktiga exponeringen i butikerna kanske är som allra viktigast för riskbrukare som står någonstans i gränslandet på väg in i ett missbruk. I Sverige slipper de få hjälp på traven in i sitt missbruk av butiker som exponerar alkoholdrycker för ökad försäljning och ökad konsumtion.

I den senaste mätningen uppger 72 % av de tillfrågade medborgarna att de vill ha kvar monopolet. Det är det högsta stödet någonsin1

  1. http://www.dn.se/ekonomi/systembolagets-forsaljning-okade []

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>