Varning: du kan bli förbannad av det här (alkohol+kvinnokropp)

Som rubriken säger. Jag varnar redan nu. Är du trött på sexism, ett samhälle som inte tar ansvar, överdriven konsumtion av nervgift med mera, så kommer du antagligen bli ännu tröttare. Jag blir i alla fall det. Men låt oss prata om det ändå. Prataprataprata tills det går in. Tills vi inser. Tills vi gör något åt det.

Har någon missat dokumentären ”Killing us softly” eller dess trailer?

1:56 in i videon kommer min poäng. Eller ja. Hela handlar om min poäng. Se hela.

Vi tenderar ofta att prata om alkoholreklam och politiska beslut som genererar restriktioner för den. Det kanske känns tjatigt? Men verkligen, det är så absolut nödvändigt. När jag var liten såg jag aldrig reklam om alkohol. Från 1970 till 2005 var det olagligt förutom att göra reklam för alkoholfri öl och lättöl.1 Ni som har varit aktiva politiskt eller i nykterhetsrörelsen minns det säkert. Jag minns det bara som tonåring, jag minns att det började öka med alkoholreklam och att jag irriterade mig på det redan då. Det finns mycket i vårt samhälle som är skadligt, som vi vet om, men de flesta väljer att strunta i. Att göra reklam för detta, kan vi så tydligt se ökar konsumtionen. Som Kilbourne säger i videon ovan: reklam säljer idéer, värderingar, livsstilar och normalitet.

Ett av mina största ”intressen” inom feminismen är reklam. Reklamen som vi ser överallt med dessa kvinnokroppar och ibland manskroppar, förvandlade till ouppnåelig perfektion genom en dator. Kvinnor och män porträtteras olika i reklamen. Kvinnan blir ofta till ett objekt, du ser bara en del av hennes kropp eller hennes kropp blir gjord till en sak. Hon är ofta passiv och det händer väldigt ofta att hon har lätt särade läppar eller att de bildar formen av ett o för att visa att hon… Ska vi kalla det ”är villig”? Mannen porträtteras hård, stark, kall, aktiv. Han har en kropp som är helt osannolik och som bidrar till en ökande utseendehets även bland män. Mannen intalas att han är bäst, men kan bli ÄNNU bättre med den här produkten. Kvinnan att hon är misslyckad, men med den HÄR produkten kan hon bli ÅTRÅVÄRD eller EFFEKTIV. Ja ni fattar. Ska inte gå in djupare det finns andra som har gjort det mer och under längre tid.2 Men när jag granskar sexistiska reklamer och alkoholreklam ser jag en trend. Vi ska se om ni också ser den.

Inte jättefarligt. Mycket kvinnor. Några sexistiska bilder. De flesta visar hud.
Skärmavbild 2014-04-16 kl. 12.30.14

 

 

Men här kommer ett litet sexistiskt alkholreklamsregn:
Skärmavbild 2014-04-16 kl. 11.54.58 Skärmavbild 2014-04-16 kl. 12.32.00 Skärmavbild 2014-04-16 kl. 12.32.20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skärmavbild 2014-04-16 kl. 12.32.32

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Och min personliga ”favorit” att äcklas av: Sexism+rasism+alkoholnorm=

Skärmavbild 2014-04-16 kl. 12.33.00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bara att titta på det här gör mig så otroligt trött. Nu ser jag någon framför mig som vill säga: ”Sex säljer”. Nej. Sexism ”säljer”. Hade sex sålt hade ni sett nakna män lika ofta som ni ser nakna kvinnor (och det gör ni inte, det FINNS men inte alls i samma utsträckning) eller par som faktiskt HAR sex. Sen säger den här personen: Men kom igen nu, det är klart att vi gör sådan reklam, det blir ju lättare att skaffa brudar(Skaffa! Du skaffar inte! Det är en överenskommelse där båda parter är villiga.) när en druckit. Det är inte sant att det blir lättare att umgås pga alkohol.3

Var var vi? Jo den här personen som säger emot mig. Jag ser henom säga: ”Men ”why so serious”? Vad är problemet?”. De stora problemen är: Alkoholförsäljningen ökar och alkoholnormen blir starkare på grund av alkoholreklam. Sexistisk sådan reklam som avhumaniserar kvinnokroppen leder indirekt till att kvinnor blir sedda som objekt, de värderas som mindre värda och det rättfärdigar ett våldsanvändande mot dem.

Ja och till er som inte säger emot och sitter och suckar eller sliter ert hår nu: vad ska vi göra? Jag tycker att vi skannar partiprogrammen, frågar politikerna om vad de tycker och vill göra i frågan, och den 25:e maj och den 14:e september så röstar vi på partier som vill införa restriktivare alkoholreklam och förbjuda rasistisk reklam. Till er som vill rösta på ett parti som inte driver frågorna: se till att de driver frågorna. Gå med. Bli aktiv. Skriv om det. Prataprataprata om det tills det går in. Hos oss. Hos makthavare. Hos alla.

Sigrid Mikaelsson-Rehnberg

  1. http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkoholreklam []
  2.  http://www.genusfotografen.se/ []
  3. http://www.fakefree.se/ []

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>